tisdag 12 januari 2010

Jag kan blogga, jag är inte rädd

I´m baaack! :)

Nu när jag gått ur facebook tänkte jag återuppta detta med bloggen lite. Därmed inte sagt att jag kommer uppdatera varje dag, men en gång i veckan ska jag väl klara! Anledningar till att jag gick ur facebook, så slipper jag nyfikna frågor.

1. Det ger mig inget att vara där

2. Spiken i kistan: Min son ville gå med, hemska tanke att han ska hamna i det träsket! Ser framför mig en finnig, fet och apatisk tonåring med endast virtuella vänner, fånstrirrandes in i en dataskärm. Nej detta får inte bli en verklighet. Och vill jag inte att han ska gå med, finns det ju orsak att jag själv går ur.

3. Det har blivit mer och mer patetiskt på facebook, folk ljuger och skryter på sina statusar för att få beröm för alla "duktiga" saker de gör. ALLA städar väl, lagar mat, tar hand om barnen, bakar (även om jag gör det sällan), tränar, jobbar osv. Är det verkligen saker man behöver berätta för hela världen? Sen så har vi de extra hurtiga som radar upp alla fantastiskt duktiga saker de gjort/ska göra (har för mig att det står en del i bibeln om ödmjukhet, en egenskap många kristna verkar sakna).

4. Otroligt fåniga lekar av typen: Nu skriver vi färgen på våran BH som ett hemligt meddelande i våran status och killarna får inget veta!! hihihihi...suck

5. Alla dessa grupper, visst jag är med i en del själv, men jag står för det. Skulle aldrig gå med i "Mata ett afrikanskt barn med ett klick" eller något annat skenheligt! Tror de behöver mer än ett klick på en dator! Men folk gör mycket för att slippa skänka pengar och döva sina samveten. Favrmville, maffiawars och liknande vill jag knappt ens nämna. Vuxna människor som sitter och spelar i timmetal...:/

6. Principen. Man "umgås" på internet istället för verkliga livet. Jag vet flera som blivit beroende som av vilken drog som helst, och grupptryck gör att många som egentligen vill prata och fika måste gå med på facebook för att alla andra gjort det. När man väl är med måste man kommentera, "gilla" saker, hela tiden stryka medhårs, göra smaljgubbar ideligen för att folk inte ska tro man blir sur. Orka.

Varför var jag då med så länge? Av den enkla anledningen att jag hade tid, och det fanns ett par undantag på facebook, några strimmor ljus i mörkret. Simon ådahl är en av dem, han är ÄKTA, rak, ärlig, skriver precis vad han tycker och vill, inte för att behaga människor eller fiska beröm. Men han klarar sig utan mig! :)


På senaste tiden har jag haft några motgångar i mitt liv, men inte större än att de går att övervinna. Om jag jämför med min vän Linda som har cancer är de givetvis lyxproblem och inget att deppa ihop för, men just när det inträffade var det lite jobbigt. Skriver inte här vad det handlar om, kasta inte pärlor till svin säger man ibland och pärlorna i detta fallet är olyckor som endel gärna gottar sig i. De enda som bryr sig genuint om mig är ju min familj (min man) så han vet precis allt om mig.
Jag har varit alltför öppen och ärlig innan och fått lida för det efter då vissa inte kan hålla tyst när man berättat nåt, utan bara måste skvallra och sprida vidare.

Nu ska jag snart ta mig upp till a6 och handla present till sonen som fyller 10 år i morgon! Min underbara, goa, kreativa, tänkande, kärleksfulla och lite bortskämda ;) son är på väg att bli vuxen! Ja så känns det när han nästan är lika lång som jag och kan föra en lång diskussion. Imorgon blir det litet kalas med mormor och Martin och morfar kommer över en sväng, sen på lördag blir det BOWLINGkalas med ca 14 killar! :0

När jag kommit hem skriver jag ev lite om resan till Egypten och sätter in lite foton. Kanske även lite om den kommande resan till Thailand om ett år! Eller så får det vänta lite, ni kanske blir förvirrade av allt resande. ;) Ja vi har alltså fallit för trycket att resa till thailand, men det verkar ju helt underbart och jorden kan ju gå under snart! :) Leva och ha roligt är bättre än att samla pengar på hög eller lägga dem på massa prylar, för mig iaf! Snart ska jag förhoppningsvis börja plugga (eller ja, det ska jag ju) men det är ett litet krux som ska redas ut. Börjar på måndag! Isac ska börja fritids som han sett fram emot så länge. Teologi är det som gäller nu på heltid ett år, Umeå universitet på distans!

Ha en bra dag!

1 kommentar:

www.jasmin.net sa...

STORT GRATTIS TILL ISAC 10 ÅR