fredag 19 februari 2010

Ord om ord

Det blev väldigt långt detta, så jag klistrade in kommentaren till Maria i ett nytt inlägg istället, så här kommer svar till dig M och alla andra. :)

Det var orden jag inte gillade, har inget med dig eller din blogg att göra. :)Orden jag räknade upp används av tusentals människor, även om jag nu faktiskt såg detta ord i en annan blogg och kände att det fick vara på min ogilla-lista.:) Ordet kvalitetstid, ja just som du säger så är det kvantitestid som räknas för barn. Jag tror dessutom man dövar sitt eget samvete genom att kalla det just för KVALITETStid, det får en positiv klang.

Ordet egentid är ännu ett sånt där modeord jag inte gillar. Och vad är egentligen egentid? En mänsklig rättighet? Något man förtjänat? Jag har inte mycket erfarenhet alls, för i motsats till vad de flesta kanske tror har jag sällan "egentid", i det avseendet att jag bara kan slappna av (sitta på ett spa eller liknande) Att jag inte kan är nog en lögn, när jag får tid över väljer jag oftast att vara med familjen, inte själv. Egentid hänger på något vis ihop med kvalitetstid, istället för att ha kvantitetstid med sina barn väljer man kvalitetstid så man kan ha egentid. Dygnet har bara 24 timmar man måste göra val hur man skall förvalta dem. Därmed inte sagt att man fullständigt ska utplåna sig själv och bara hänge sig åt barn och familj, men iallafall jag ser en farlig trend där matieralism och egoism har blivit viktigare än barnens välmående i samhället. Men detta förnekas förstås ihärdigt, istället påstår många att barnen minsann mår bäst att gå på dagis 6-18, för annars har man ju inte råd att köpa de dyraste märkeskläderna till dem, bo i finaste huset och ha kvalitetstid med resor och aktiviteter. Om detta sen resulterar i utbrändhet kan man snacka egentid! :) Tro nu inte att jag på något vis är tror jag är perfekt, långt ifrån! Varje dag får man kämpa för att inte hamna i den där fällan, och ibland ryker ett ben med, man vinglar till och faller, men tar sig upp igen, dock lite skadad. :)

Det är väl just sådana där moderna påhittade ord jag inte tycker om som har skapats för, i viss mån rättfärdiggör och avspeglar ett överstressat, statusjagande samhälle. Och tillsammans med alla svordomar bevisar (de flitigt använda)orden att svenskens ordförråd blivit beklagligt dåligt. Att allt är SUPER nu med, trots att jag vanligtvis är FÖR superlativ så är det ett ord jag får spunk på snart. Spunk är ett bra ord. :)

Inga kommentarer: